G114 Memories No.41: Len’s Memory in Mickey & Momo

投稿者: | 2023年1月23日

“Dance Wing No. 57” (published in November 2010) contains a recollection of Mr. Len Scrivener told by Michio & Motoko Kezuka (aka Mickey & Momo). It is interesting to me.

 

 

“Memories No.41: Len’s Memory in Mickey & Momo “

“Dance Wing No. 57” (published in November 2010) contains a recollection of Mr. Len Scrivener told by Michio & Motoko Kezuka (aka Mickey & Momo). It is interesting to me.

 

–Young dancers today will know Mr. Alex Moore’s name from the Alex Moore Cup, but may not know much about his achievements.

 

Mickey: Some dancers today don’t know anything about Len Scrivener. He was truly God of Dance. He completely changed the dance world in Japan in its infancy. My father (Mutsuo Kezuka) once told me that when he first met Mr. Scrivener at Haneda Airport, he looked like a professional wrestler. Then, in the first lesson, Nellie’s dress was short and her knees were fully visible under the skirt. At that time, long dresses were common in Japan, and it appeared to be sexy to see the kneecaps under the skirt. So my father together with Mr. Mimasu suspected that they were probably fake (laughs). Because at that time, they only studied ballroom dancing from books or literatures, they had never seen Mr. Scrivener before.

 

 

—Everything must have been a huge shock.

 

Mickey: That’s right. At that time, the outlines of Mr. Scrivener’s lectures were printed and circulated. I’m sure old people keep them. Mr. Scrivener’s brothers were all artists. He himself was a very artistic type, very good at writing. Once we were invited to his house then there was his desk on which he had written down his technical theories and ideas with a stylus for Mimeograph . Oh, I really wanted that desk as my treasure!

 

Momo: He wrote down whatever popped into his head on his desk.

 

Mickey: Mr. Scrivener’s Tango was superb. During one lesson when my brother Tetsuo, his partner Chieko, and Momo and I were there, Mr. Scrivener said, “This is how Tango should be like” and he picked Momo and danced Two Walks – Progressive Link and Closed Promenade. At that moment, all three of us got goose bumps (laughs). “What the hell has he danced!

 

The other day, the World Superstars (2010) was held and Andrew Sinkinson & Charlotte Jorgensen danced Tango just the same way as Mr. Scrivener did. It was outstanding. Today, (young) competitors suddenly start Tango with a variation and we can hardly see Walks ~ Progress Link in their dancing. Andrew & Charlotte Tango was the quintessence of English style. True art.

 


(Andrew & Charlotte from 2010 World Superstars)

 

 

◇ ◇ ◇

思い出 No.41: 毛塚道夫・雅子先生の中のスクリブナー氏

「ダンスウイング57号(2010年11月発行)」に出ていた毛塚道夫・雅子先生が語ったレン・スクリブナー氏の思い出話は楽しく興味深いです。

 

 ―― 今の人の中には、アレックスムーア杯を知っていても、その人の業績は知らないという人もいるでしょうね。

 

道雄先生:そう、レン・スクリブナーとかも全然わからない。まさに、ダンスの神様ですよ。創世期の日本のダンス界をガラッと変えた人。私の父が、羽田空港で彼を初めて見た時、プロレスラーかと思ったそうです(笑)。それで、今度は踊りを見たら、ネリー先生のドレスが肩まで上がり、下半身が丸見えなわけです(笑)。その当時の日本は、ロングドレスが主流で、ちょっとでも膝頭が見えたらエロだなんて言われた時代だったので、彼らの踊りに度肝抜かれて(笑)。それで、三桝先生と父は、「あれは偽者だろう」って(笑)。今まで文献で勉強していたから、見た事なかったんですね。

 

 ―― もの凄い衝撃だったでしょうね。

 

道雄先生:そうでしょうね(笑)。それで、その時に、スクリブナー先生の講義要綱というのができてね。昔の人は絶対持っていると思いますよ。スクリブナー先生の兄弟はみんな芸術家だったんですよ。だから彼自身もすごく芸術家タイプで、文筆にすごくたけていてね。むかし家に行った事があるんですけど、机に自分の技術の理論とかアイディアをガリ版の鉄筆で書いてあるんです。それを見た時、その机を宝にしたいと思いました(笑)。

 

雅子先生:パッと頭に思い浮かんだものを、机に書き記していたんです。

 

道雄先生:それからね、スクリブナーってタンゴ凄くうまいでしょ。レッスン中に、僕と兄貴と千恵子さんと雅子さんの4人で見ていたら、スクリブナーが、「タンゴっていうのはこうやって踊るんだ」って言って、雅子さん捕まえて、2ウォーク、プログレッシブリンク、クローズプロムナードをやったんですよ。その瞬間3人ともゾクゾクって鳥肌が立って(笑)。一体今のは何なんだって。それで、この間ワールドスーパースターズでシンキンソンが、同じようにタンゴを踊ったんですよ。それはもう、本当に素晴らしかった。今なんて、いきなりバリエーションから入るでしょ。だから、ウォークからリンクなんて見る事ないですもんね。英国の真骨頂。正にアートでした。

 

 

■全文を読む

ハッピー・ダンシング!